יום חמישי, 12 באוגוסט 2010

אליזבת ארדן חוגגת 100 שנות יופי

"אליזבת ארדן", אחד ממותגי היופי הגדולים בעולם, חוגג בימים אלו 100 שנות יופי. המותג, שסימלו המסחרי המפורסם הינו "הדלת האדומה" של החנות הראשונה שנפתחה בשנת 1910, בשדרה החמישית בניו-יורק, סלל את דרכו מאז למעלה עם מוצרי יופי וטיפוח פורצי דרך, העולים בקנה אחד עם הפילוסופיה של המייסדת שלו: יופי וטיפוח צריך להיות נחלתן של נשים מכל רחבי העולם ונגיש עבורן.

100-jahre-elizabeth-arden-2

"להיות יפה וטבעית זו זכותה המולדת של כל אשה",
אליזבת ארדן, 1878-1966

אליזבת ארדן – האשה והאגדה

אליזבת ארדן (או בשמה המקורי: פלורנס נייטינגייל גרהאם) נולדה ב-31 בדצמבר 1878 בעיירה וודברידג' ליד טורונטו שבקנדה. הוריה, שהעריצו את האחות הרחמניה ההיסטורית, פלורנס נייטינגייל, העניקו לבתם את שמה, בתקווה שתהיה אחות רחמניה. פלורנס אמנם למדה בבית-הספר לאחיות בטורונטו, אבל לא ראתה את עצמה מטפלת באנשים חולים...

בשנת 1909 הגיעה לראשונה פלורנס בת ה-31 לניו-יורק ופנתה לכיוון שעניין אותה באמת - היא עבדה כקופאית במכון ליופי וכמניקוריסטית, ומאוחר יותר הצטרפה כשותפה למכון יופי בשדרה החמישית (בעזרת הלוואה בסך 6,000$ שקיבלה מאחיה). היא למדה משותפתה לרקוח את המשחות המתאימות ולעשות עיסוי, והחלה לאסוף אביזרים למכון שתפתח בעצמה.
היא התלבשה כמיטב אופנת ניו-יורק, למדה כל מה שניתן על איפור, תסרוקות ותיאטרון, והכירה היטב את נשות ניו-יורק המפורסמות. היא חיפשה לעצמה שם חדש, ובחרה בשם מתוך פואמה של המשורר טניסון: אליזבת ארדן.
כאשר שכרה את הסטודיו שלה, בשדרה החמישית, היא שכנעה בעלות מספרה וחנויות בשכנותה, לשלוח אליה לקוחות בשיטת "טובה כנגד טובה". על דלת הכניסה למכון המהודר היה תלוי שלט: "אליזבת ארדן, תרבות היופי". אגב, את הדלת היא השאירה בצבעה המקורי – אדום לוהט, כדי להבדיל את המכון משאר העסקים שסביבו.

100-jahre-elizabeth-arden-5

בעשורים השני והשלישי של המאה, יוצרו מוצרי היופי המוצרים במעבדות, ונמכרו במכוני יופי. אליזבת ארדן הכניסה נורמות חדשות: היא גבתה ליום טיפולים אחד 150 דולר (סכום אותו נהגו הנשים בתקופה זו להוציא על מוצרי יופי במשך שנה אחת). יום הטיפולים החל בתרגילי התעמלות. היא הנהיגה בקרב לקוחותיה ועובדיה את האיסור להשתזף ולעשן. עובדת שהגיעה שזופה - פוטרה, וכך גם העובדים המעשנים.

ארדן פתחה במהלך השנים סלונים בכל בירות אירופה וערי ארצות-הברית הגדולות ועד 1935 פתחה 40 סלונים. הסלונים היו ממוקמים ברחובות הראשיים, בהם התגוררו הקליינטיות הנכונות. המכונים העסיקו עובדות ועובדים מנוסים, שטיפלו בנשים באותה שיטה: תרגילי התעמלות, טיפולי פנים וגוף, וכן מכירת מוצרים.

בצרפת הקימה ארדן מעבדה, שהעסיקה מאות אנשים שייצרו את מוצריה. עד 1930 כבר ייצרה ארדן ומכרה ברחבי העולם 110 מוצרים שונים (יותר מכל חברה אחרת עד אז), שכללו איפור, מוצרי טיפוח, טיפול ובישום, אופנה ואבזרים. מעצבי אופנה מפורסמים הכינו אוספי אופנה תחת השם ארדן, שנמכרו בסלונים השונים.

ב-1929 קיבלה אליזבת ארדן הצעה לקניית החברה שלה תמורת 15 מיליון דולר. היא סירבה, בטענה שהיא מתכוונת להיות אשה עובדת עד יומה האחרון ולעבוד קשה כל הזמן. החל משנות ה-30 היתה לארדן תוכנית רדיו משלה, בה הסבירה למאזינות איך להשתמש במוצריה ואיך להשיג את המראה הטוטלי. כתבות בעיתונים קבעו את שם המותג של ארדן בין שלושת השמות האמריקניים הידועים ביותר בעולם, לצד זינגר (מכונות תפירה) וקוקה קולה.

462px-Elizabeth_Arden_NYWTS

את בעלה הראשון, טומי לואיס, הכירה ארדן כשהפליגה מפאריז לניו-יורק. נישואיהם ארכו 15 שנים. לואיס הקים את חטיבת המכירות הסיטוניות של חברת ארדן. בתום 15 שנה הוצאו חפציו מהדירה והוא הצליח לקבל 25 אלף דולר בלבד - פנסיה על עבודתו בעסקיה. הבעל השני היה נסיך טטרי אמיתי, מיכאל אבלנוף, שהיה צעיר מארדן ב-17 שנה. הנישואין נערכו בעת שניהלה רומן סודי עם תום וויט מחברת כתבי העת הרסט, גבר נשוי. לאחר שנישאה לאבלנוף, דרשה ארדן ממכריה שיקראו לה נסיכה. דרישה שלא התממשה, אגב. הנישואים נמשכו פחות משנה. הנסיך הרוסי טען כי יצא מביתה של ארדן כשרק בגדיו לעורו. ארדן הוסיפה: "הוא הגיע עם שתי חליפות ויצא עם 22".

ב-1946 הופיעה ארדן על שער המגזין "טיים" כאשת העסקים מספר אחת באמריקה. בכתבה המרכזית סופר בין השאר כי היא הצילה בזמן המלחמה עשרות מעובדיה בבירות אירופה הכבושה, הביאה אותם לארה"ב, עזרה להם כספית ודאגה להם לעבודה ולדרכונים.

פלורנס נייטינגייל גראהם נפטרה באוקטובר 1966, בגיל 88. עד יומה האחרון שלטה בחברה, ולא הכינה לעצמה יורשים. היא ניהלה הכול בעצמה והיתה בעלת כל המניות בחברה. ביום מותה עבדה כרגיל במשרדה בשדרה החמישית, שם שוכן עד היום אותו סלון מפורסם שלה, ועדיין פוקדות אותו נשים ונערות עשירות.

800px-Elizabeth_Arden_grave

800px-Elizabeth_Arden_Graham_footstoneהקבר והמצבה של אליזבת ארדן 

לאחר מותה נמכרה החברה לחברת הקוסמטיקה אלי לילי, ואת הכסף ירש אחיינה. ב-1987 נקנתה ארדן על-ידי חברת פברג'ה, וב-1989 היא נרכשה על-ידי קונצרן הענק יוניליבר, אשר משקיעה בארדן 850 מיליון דולר בשנה במחקר ופיתוח, ולרשות ארדן עומדים כל המדענים והחוקרים שלה.

מוצרי אליזבת ארדן מיובאים לארץ מאז 1952 על-ידי חברת הקוסמטיקה אלפא, שנוסדה על-ידי לסלו ברנד ב-1933 בחיפה.

אליזבת ארדן – מייסדת היופי האמריקאי

רגישותה של ארדן לצרכי הלקוחות שלה, הובילו אותה לחיפוש מתמיד אחרי מוצרים יעילים. היא היתה מאוד לא מרוצה מהקרמים השמנוניים והכבדים שנמכרו באותה תקופה ולכן שכרה כימאים שונים שירקחו עבורה את הקרמים שלה. התוצאה היתה פורצת דרך: קרם יופי עדין עם ניחוח מפתה ומרקם של מרנג, אותו כינתה ארדן בשם Venetian Amoretta Cream. מאחר והקרמים לא היו מאוד אטרקטיביים בתקופה זו, צרפה אליו מוצר חדש שפיתחה - מי פנים בשם Ardena Skin Tonic. אגב, זו היתה הפעם הראשונה ששמו של מוצר נקרא על-שם המייסד ובעל החברה המייצרת.

arden1

ב-1914, כשביקרה ארדן לראשונה בפריז, היא שמה לב כי הנשים באופרה ובתיאטרון נוהגות לאפר את עיניהן ולחייהן. מיד עם שובה חזרה לארצות הברית, היא יצרה סומק, פודרה, מסקרה, צלליות וכמובן שפתון אדום, שהפכו מייד למבוקשים ביותר בקרב כל נשות החברה. אגב, ב-1917 היא היתה הראשונה להציג מוצרי-איפור בגודל מיוחד המתאימים לנסיעות ו/או לנשיאה בארנק. ב-1930 היא עשתה מהפיכה נוספת כאשר יצרה מוצרי איפור בגוונים צבעוניים שונים (מלבד הגוונים הטבעיים שהיו נהוגים באותה תקופה), כולל לקים ושפתונים תואמים. באותה שנה, היא פיתחה גם את הקרם המפורסם שלה "8 שעות", שעד היום הוא נחשב לרב-מכר. הסלבריטאיות קתרין זיטה-ג'ונס, ויקטוריה בקהאם, קייט בלאנשט ואמה תומפסון, הודו לא אחת שהן ממש מכורות לו.

100-jahre-elizabeth-arden-3

ב-1934 היא גילתה פער בשוק האמריקאי ויצרה את מה שנקרא "גישת הספא האמריקאי": באחוזה שלה במיין היא הקימה ספא מפואר ללקוחות עשירים שהיו מגיעים לשם לקבל טיפולי יופי תוך שילוב עם פעילות ספורטיבית והתאמת דיאטה מיוחדת.

100-jahre-elizabeth-arden-7 ארדן מעניקה תדרוך יופי בספא הראשון שלה

שנת 1935 מהווה אף היא פריצת דרך בתולדות החברה של ארדן, כשזו משיקה את הבושם הראשון שלה – "Blue Grass", שהפך כמובן ל"בסט סלר" במהרה.

nd_91

אגב, "אליזבת ארדן" היה מותג היופי הראשון שפירסם את מוצריו בפרסומות בקולנוע.

אליזבת ארדן של היום

גם לאחר מותה של ארדן המשיכה החברה לפעול בהצלחה מרובה עם מוצרי איפור וטיפוח נפלאים חדשים לצד מוצרים ותיקים שנשארו רבי-מכר גם בהווה. אחד מהמוצרים החדשניים והמובילים של החברה הינו ליין הסרמיד (Ceramide) לטיפול בתופעות אנטי-אייג'ינג.

מאז שנת 2002 משמשת השחקנית זוכת האוסקר קתרין זיטה-ג'ונס כשגרירת היופי של החברה.

100-jahre-elizabeth-arden-6

קונצרן אליזבת ארדן מחזיק כיום גם חטיבת בשמים גדולה, בה ניתן למצוא רבים מבשמי הסלבריטאים, כמו אליזבת טיילור, מריה קארי, בריטני ספירס, הילרי דאף, דניאל סטיל ועוד רבים אחרים. בנוסף, ניתן למצוא בחברה בשמי מעצבים כמו ג'וסי קוטור, אלברטה פרטי, בוב מאקי, ליז קליבורן ואחרים.

כאמור, הדלת האדומה של מכון היופי הראשון של אליזבת ארדן הפכה להיות עד היום לסימן ההיכר של המותג ליופי, יוקרה ואיכות.

100-jahre-elizabeth-arden-8

 

 

חומרים: YNET, ויקיפדיה ו-COSMOTY.DE

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails