יום ראשון, 30 באוגוסט 2009

דבש הכל דבש!

כתב: קובי טיריפינטו

זה שהוא בריא, אנחנו כבר יודעים. שהוא עתיר ויטמינים ומשפר אנרגיה, גם את זה הבנו. אבל הזהוב-המתוק הזה, מתברר, נושא עמו גם סגולות קוסמטיות מופלאות לשיקום העור ולטיפוח היופי. שימו דבש, ולא רק בצלחת.


הדבש הוא כידוע, אותו נוזל צמיגי ומתקתק המיוצר על ידי דבורים וחרקים אחרים, מהצוף של הפרחים. לדברי נטע לין- מנהלת השיווק של "משק לין" נחשב הדבש למזון עתיר אנרגיה המשמש כממתיק טבעי ומקורו בצוף הפרחים. הרכבו של הדבש: 20% מים, 80% סוכר ענבים וסוכר פירות, וכן מינרלים (נתרן, סידן וברזל) ויטמינים (A;B;D;C;E;K) ואנזימים בכמות קטנה. "הדבש משמש כמקור לאנרגיה זמינה ומהירה בתנאי פעילות גופנית מאומצת" אומרת לין ומוסיפה: "הוא מסייע לעיכול ולספיגה של מזונות נוספים וכן עוזר בהקלה במקרי עצירות". הדבש אינו מתקלקל טוענת לין ומדגישה: "זאת כל עוד הוא נשמר בטמפרטורת החדר.

גיא לוי יועץ התזונה והדיאטן הראשי של רשת המרכזיים הרפואיים "אמריקן לייזר" מסכים עם קביעותיה של לין ומוסיף: "ממחקרים שונים שבוצעו בדבש עולה כי סוגים מסוימים של אותו נוזל מכילים נוגדי-חמצון הנלחמים ברדיקלים חופשיים, וכך עשויים בעצם לסייע בהאטת תהליכי הזדקנות וחולי". לדבריו ממחקרים נמצא שצריכת דבש כמזון עוזרת להפחית רמת שומני דם, הומוציסטאין ו- CRP (סמן של דלקת) באנשים בריאים ובאלו הסובלים מיתר שומני דם, ומכאן שצריכת דבש עשויה לסייע בהפחתת הסיכון למחלות של כלי הדם. "החשיבות של הדבש היא בגלל מתיקותו, הדבש אינו מתקלקל מהר ויש לו חיי מדף ארוכים" אומר לוי ומוסיף "בדבש אומנם יש יותר קלוריות מאשר בסוכר לבן אך לעומת זאת בניגוד לסוכר הוא מכיל חלבונים, מינרלים (כגון ברזל, נחושת, זרחן, אשלגן ונתרן) אנזימים וויטמינים (במיוחד מקבוצת ה- B)".

בעת העתיקה הדבש נחשב כמתת האל, אז האמינו כי השמים ממטירים את הדבש והדבורים אוספים אותו. "אלכסנדר הגדול" נחנט בדבש על מנת שיזכה לחיי נצח, הרוזנת קתרינה דה-מדיצ'י לקחה למסעותיה קרפיונים משומרים בדבש, והמושג "ירח דבש", הונהג בשבטים טבטוניים שהאכילו את הזוגות הנישאים בדבש במשך חודש, על מנת שחייהם יהיו טובים ומוצלחים. גם בימי המלכה קליאופטרה היה שמור לדבש מקום של כבוד על מדף היופי והטיפוח, ומסתבר שהרבה לפני שהמציאו את הספא, נהגה המלכה לטבול באמבט של דבש וחלב אתונות כדי לרכך ולהבריק את עורה; אן מלכת אנגליה, נהגה למשוח את שערה הארוך בתערובת של דבש ושמן; ואילו נשות הקיסרויות בסין נהגו למרוח על פניהן גרעיני תפוז טחונים עם דבש - וריאציה קדמונית לתכשירי הניקוי הגרגירים בני ימינו. הרמב"ם, גדול חכמי ישראל וגדול הרופאים בכל הזמנים, מייחס ערך רב לשימוש בדבש כמקור לריפוי, וגם היפוקרטס היווני, אבי הרפואה המערבית הכיר בדבש כמרפא פצעים..


לדבש, בו תטבלו בחג הזה את התפוח, סגולות בריאותיות רבות: לטיפול בכוויות, בהתקררויות, בבעיות עיכול וכמובן - בשביל היופי:

אחת התכונות המופלאות של הדבש, מהזווית הטיפוחית, היא יכולתו למגר ביעילות מטרדי עור נפוצים, מפצעון סורר ועד אקנה. ריכוז הסוכרים הגבוה שבדבש הופך אותו לקוטל חיידקים טבעי, משום שחיידקים אינם יכולים להתפתח בחומר אוסמוטי (או בעברית: חומר בעל ריכוז גבוה, שסופח נוזלים). הדבש במצבו הטהור פשוט מייבש את הסביבה עמה הוא בא במגע, וזו גם הסיבה שאין למרוח אותו ישירות על עור בריא, אלא רק בתוספת לחומרים אחרים. אם תמרחו דבש בלבד על הפנים כמסכה, הוא יספוג את כל הלחות והנוזלים מהעור ויותיר את העור מיובש ומקומט. הדבש, כשהוא נמרח על העור כמרכיב במוצרים קוסמטיים, סופג לחות מהאוויר וגם מהיסוד החשוב ביותר בכל תכשיר לעור – המים. בזכות תכונות אלה של ספיגה ואצירת לחות, הוא יוצר על פני העור שכבת לחות, מעין פילטר מיקרוסקופי ששומר על מאגר הלחות בעור ומשפר את מרקמו.

רויטל הררי, מנהלת מרכז ההדרכה של חברת "סטייל ארומתרפיה" טוענת, כי סגולותיו התזונתיות והרפואיות של הדבש נגזרות ממקור הצוף שממנו הוא נוצר, ועל כן לשיטתה הדבש נמצא גם בתרופות ובמשחות והישגיו ניכרים. לצד שכיחותו של הרכיב במוצרי הקוסמטיקה לטיפוח הפנים והגוף הולכת ומתחזקת השתלבותו של מזון המלכות (תוצר מזון המופרש על ידי דבורי דבש מבלוטות תת-לועיות ומשמש להזין את רימות הכוורת) כרכיב מטפח בעל יכולת הגנתית גבוהה לשיער. מיה שחם מתאמת ההדרכה בחברת קרסטס פריז מספרת כי במוצר נקטר טרמיק הרכיב הפעיל הוא מזון המלכות והגלוקוסליק אשר מעניקים לשיער הזנה עשירה ורכות אינטנסיבית, המשיבה את האיזון לסיב השערה.


מתכוני דבש למסכות פנים ושיער, היעילות לטיפול בעור הפנים והגוף:

נטע לין-מנהלת השיווק ב'משק לין', יצרנית הדבש ממליצה:
מסכה לניקוי הפנים: מערבבים כף אחת של דבש עם 2 כפות שקדים טחונים וחצי כפית מיץ לימון. מורחים בעדינות על הפנים, מעסים בעדינות ומשהים על הפנים. כעבור 20 דקות שוטפים הפנים במים חמים.
מסכה לחיזוק עור הפנים: מקציפים כף דבש עם חלבון של ביצה, כפית אחת של גליצרין ורבע כוס קמח, מורחים על עור הפנים והצוואר למשך 20 דקות, מסירים בעזרת מים חמים.
מסכה למיצוק, הזנה וסגירת נקבוביות: מערבבים דבש ושמן נבט חיטה ביחס של 1 ל- ½, ומורחים על עור הפנים והצוואר למשך ½ שעה לפחות. מסירי באמצעות מים פושרים.
מסכת לחות לעור הפנים: מערבבים 2 כפות דבש עם 2 כפיות חלב, ומורחים על עור הפנים והצוואר. להסיר בעדינות לאחר 10 דקות באמצעות מים חמים, תוך כדי עיסוי עור הפנים והצוואר.

מארזי דבש "משק לין"

מעצב השיער- קובי בורכוב ל'לוריאל פרופסיונל' ממליץ:
מרכך שיער: מערבבים חצי כוס דבש עם שמן זית בהתאם למצב השיער: שיער יבש - ¼ כוס שמן, שיער רגיל 2 כפות שמן. לאחר החפיפה מעסים את המרכך לתוך השיער מכסים את השיער בכובע אמבטיה ומשהים על השיער למשך כ-30 דקות. לאחר מכן שוטפים היטב במים חמימים ונעימים, ומנגבים את השיער בעדינות.
טיפול ברק לשיער: מערבבים כפית אחת של דבש עם 4 כוסות מים חמים. לאחר החפיפה מושחים את השיער בתערובת. ללא צורך בשטיפת השיער.

רויטל הררי- מנהלת מרכז ההדרכה של חברת 'סטייל ארומתרפיה':
אמבטיות דבש: להרגעת עור הגוף ומראה עור חלק ורך, מוסיפים לאמבט מים חמים (35 מעלות) ¼ כוס דבש, וטובלים את הגוף למשך כ-15 עד 30 דקות. מובטחת הנאה גדולה שבסופה מראה עור הגוף זוהר ורענן.
תחליב לעור הגוף: מערבבים כפית אחת של דבש עם כפית אחת של שמן ירקות ו- ¼ כפית מיץ לימון. תחליב זה מורחים, בהתאם ליובש העור, על המרפקים, העקבים כפות הרגליים וכו'. להמתין כ- 10 דקות ולאחר מכן לשטוף עם מים חמימים. העור יוותר רך ונעים למגע. ניתן לחזור על הפעולה 2-3 פעמים בשבוע.

שמחה עזריאל דגן, נטורפותית N.D. מחברת 'מורז צמחי מרפא':
טיפול בציפורניים: אם אתם כוססים ציפורניים ואתם סובלים מפצעים פתוחים, ואפילו מדממים מומלץ לרפא את הפצעים הפתוחים בקצות האצבעות וסביב הציפורניים בעזרת הדבש. יש לטבול את קצות האצבעות בדבש, ניתן לחממו קלות, כדי להקל את הטבילה. יש לטבול את האצבעות בין 15 ל-20 דקות. בצעו טיפול זה לפני השינה. כדי לטפל בפצעים פתוחים יותר יש ללבוש כפפות לאחר מכן, אפילו כאשר אתם ישנים. דבש הוא אנטי-בקטריאלי, הוא יחסל כל בקטריה וימנע מהן לפתח דלקות.

גיא לוי יועץ התזונה והדיאטן הראשי של רשת המרכזיים הרפואיים "אמריקן לייזר":
גם לדיאטה: לדבש יש יתרונות בריאותיים רבים על פני הסוכר (לב או חום). למקור הדבש יש השפעה על הטעם והתכונות.ברפואה הטבעית עושים בו שימוש פנימי וחיצוני למגוון בעיות.
שתי כפיות ביום עם תה צמחים זה מומלץ, סביר ובריא אך חשוב שהדבש יהיה ממקור אמין ולא מחומם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails