יום ראשון, 24 ביולי 2011

ראש חם

התמונה באדיבות דורון פסקינו

כולנו יודעים כי נזקי השמש כוללים פגיעה בעור, אך לא כולנו מכירים את הפגיעה הקשה בשיער. נזקי השמש כוללים ייבוש והחלשת השיער, העלמת הברק מהשיער, הבהרת השיער ועוד.
השיער הוא רקמת תאים מתה הצומחת מתוך העור. השיער עשוי בעיקר מקרטין (Keratin) שהוא חלבון העשוי שרשראות ארוכות של חומצות אמינו, ממינרלים (בעיקר אבץ, צורן, ברזל וכלור) ומוויטמינים כגון ויטמין A ומספר ויטמינים נוספים מקבוצת B. על ראשו של אדם בריא יש כמאה אלף שערות לערך.
הקיץ הגיע! חם ולח וקרני השמש הלוהטות פוגעות באופן ישיר במקרם השיער ובעור הקרקפת. הקיץ הישראלי מתאפיין בקרינת שמש חזקה, המזיקה למראהו ובריאותו של השיער. נזקי השמש כוללים ייבוש השיער, שרפתו וכמובן זירוז דהיית השיער.

מהם נזקי השמש?
הפילוסוף הלטיני הידוע מקרוביוס כינה את השמש 'האינטליגנציה של העולם', וברוב הדתות השמש אכן מייצגת באופן סימבולי את האלוהי ויש לכך אפילו סיבה הגיונית: ללא האור והחום שמפיצה החמה, כדור הארץ לא היה שורד – הצמחים לא היו גדלים וגופנו לא היה מסוגל לייצר את 'כימיקלי האושר' שלו ואנו מסתבר, היינו מסתובבים מדוכאים למדי. בשנים האחרונות נחת עלינו האיום של סרטן העור, וכולנו יודעים עד כמה חשוב להיזהר מפני השמש וקרניה המזיקות. למרות ששמירה מפני הקרניים האולטרא סגולות עוזרת להפחית את הסיכון לנזק, שכחנו שכדאי להעריך את 'הנורה' של הטבע. עולם המדע המתקדם הוא זה שעוזר לנו להבין מדוע אבות אבותינו צדקו, והעובדות ברורות כשמש...
בדיוק כמו העור, גם השיער ניזוק מחשיפה ממושכת ומוגזמת לשמש. בקיץ, השיער חשוף לשמש הקופחת, למלח בים, לכלור בבריכה, לחפיפות תכופות יותר בשמפו, שהוא בעצם דטרגנט (חומר ניקוי) – כל אלו מותירים אותו "עייף", נטול ברק וקשה יותר. הנזק הקיצי המשמעותי ביותר לשיער הוא החשיפה לקרינת השמש. לא רק שהקרינה האולטרה סגולה חזקה יותר בקיץ, אלא שבקיץ מרביתנו נוטים לשהות זמן רב יותר מחוץ לבית, ולהעצים את נזקי החשיפה מהשמש.

צילום: Federico Stevanin

מומחה השיער דורון פסקינו יודע לספר, כי חשיפה לשמש במהלך נופש בן שבועיים בחופי הים התיכון שווה לחשיפה לשמש במשך שנה שלמה בצפון אירופה. לדבריו, ההשפעות של הקרינה האולטרה-סגולה על העור והשיער שלנו תועדו היטב וההשפעות השליליות של חשיפה מוגזמת לשמש למצב הבריאות שלנו כבר ידועה.
"בדיוק כמו העור, כך גם שיערנו ניזוק מחשיפה מוגזמת לקרינת האור של השמש. בחשיפה זאת גם חלבוני השיער וגם הפיגמנטים שבו מתפרקים ומקנים לו מראה נטול ברק וחלש", אומר פסקינו ומוסיף: "כבר הוכח שקרינת השמש מפרקת את חומצות האמינו האחראיות למבנה הבסיסי של השיער. כתוצאה מהפירוק הזה, שנגרם על ידי קרינת האור, השיער נחלש ונראה עייף ופחות עמיד". עוד מוסיף פסקינו ומציין, כי דינן של תוספות השיער הטבעיות זהה לדינו של השיער הטבעי, ואף מחדד ומציין, כי תוספות שיער סינטטיות עלולות להיפגע באופן מהותי בימי הקיץ".

אריק מאיוסט לסרינה קיי נותן טיפים לשיער בריא ומטופח לקיץ, כאשר "בשלב ראשון חשוב עבור כל אחת לזהות את סוג השיער שלה ולטפל בו בהתאם":
שיער רגיל – השיער נראה טוב, מבריק, בריא ונקי. השיער אינו מפריש שומן ואינו מיובש. קל יחסית לעיצוב.
שיער שמן – סוג זה של שיער מייצר שומן רב בהפרשה מקרקפת השיער ולכן נראה נפול, רטוב ולא אסתטי. סוג זה של שיער קשה לעיצוב, מכיוון שהשומן המופרש מן הקרקפת גורם לשיער להיות כבד. שיער שמן נוטה להתלכלך מהר יותר. חשוב לציין, ששיער שמן שלא מטופל כראוי, נוטה לפתח קשקשים ולעיתים אף מחלות עור. שמפו לשיער שמן ומעט מרכך שיער ישפרו את מראה השיער ויעזרו לו להיות נקי יותר וכבד פחות. טיפול נכון ומבוקר יעזרו לשיער בשיקומו.
שיער יבש – סוג זה של שיער אינו עטוף בשומן טבעי שמייצרת הקרקפת. השיער היבש נראה מפוצל, שברירי מחוספס ובלי ברק טבעי. שיער יבש זקוק לשמפו ומרכך לשיער יבש, על מנת להחזיר את השומן לשיער המיובש. מסיכה טובה ואיכותית תשפר את המראה תוך מספר טיפולים ותתרום להחייאתו. חשוב לרכוש מוצרים טובים ואיכותיים על מנת לקבל מראה מבריק ומטופח. כמו כן, רצוי להתייעץ עם מעצב שיער ולגזור מדי חודשיים את הקצוות המפוצלים. גם בסוג השיער הזה חשוב להשתמש במוצרים איכותיים.

עוד מוסיף מאיוסט טיפים לטיפול נכון בשיער בעונת הקיץ:
* מומלץ לספר את קצוות השיער המפוצלים על מנת לשפר את מראה השיער ולהעניק לו מראה בריא.
* יש למרוח כמות קטנה של שמן טבעי על השיער כשעה לפני החפיפה.
* ניתן לחפוף את השיער מדי יום – שיער נקי נראה בריא ומבריק.
* על מנת לקבל שיער בעל מראה בריא, יפה וחזק, רצוי להשתמש במוצרי שיער איכותיים המכילים לחות.
* בעת החפיפה יש לעסות את השיער בעדינות בעזרת כריות האצבעות ולא באמצעות הציפורניים.
* יש להתחיל כל חפיפה במים חמים שפותחים את הנקבוביות ומאפשרים לשמפו לנקותן ולסיים במים קרים שסוגרים את הנקבוביות.
* סירוק של שיער רטוב עלול לתלוש שערות, לכן רצוי להסתרק לפני החפיפה בכדי לצמצם את כמות הקשרים. אם בכל זאת נותרו קשרים לאחר החפיפה, יש להתיר אותם באמצעות האצבעות ורק אז להסתרק.
* בכדי למנוע חשמל סטטי בשיער, ניתן להשתמש בזמן הסירוק בכמות קטנה של שמן טבעי או קרם לשיער.
* מומלץ לתת לשיער להתייבש באופן טבעי או לייבש במייבש שיער במצב קר. על מנת למנוע תופעות של שיער מפוצל ועל מנת להעניק לשיער מראה בריא, מומלץ לייבש את השיער לגמרי באזור הקרקפת בלבד ולא בקצוות השיער.
* תזונה בריאה ומאוזנת עתירת חלבונים עוזרת בשמירה על מראה שיער בריא, יפה ומטופח.
* חשוב להשתמש לסירוגין (אחת ליומיים) במרכך שיער המכיל לחות וזאת על מנת למנוע התייבשות של השיער. לבעלות שיער שמן הנוטה להיות שמנוני יותר בקיץ בשל פעילות מוגבר של עור הקרקפת, מומלץ להסתפק במרכך שיער בין שלוש לארבע פעמים בשבוע או להשתמש בתכשיר המכיל שמפו ומרכך יחד.

צילום: Graeme Weatherston

מעצב השיער רועי חמו טוען, שהחשיפה לשמש גורמת להבהרתו של השיער, הנראית בעיקר על שיער בגוונים בלונדינים ואדומים. בנוסף לזאת, גם הברק של השיער משתנה בשמש - גוונים בלונדינים ואדומים יאבדו את הברק שלהם, שיער חום יהפוך לזהוב יותר וזאת בשל הירידה ברמת המלנין- פיגמנט הצבע, המשחק תפקיד חשוב במהלך החשיפה לקרני השמש. ככל שהשערה בהירה יותר ומכילה פחות פיגמנטים, כך היא רגישה יותר לשמש.
בנוסף לפירוק מבנה החלבון של השערה, קרינת האור תוקפת גם את הצבענים שנמצאים בקליפת השערה. הצבענים העיקריים הם האומלנינים השחורים-חומים והפיאומלנינים הכתומים-אדומים המרכיבים פחות משלושה אחוזים מסך כל מסת סיבי השערה. תפקיד הצבענים האלה הוא לספק קצת הגנה על חלבון השיער, במיוחד באורכי גל קצרים שבהם גם הצבענים וגם חומצות האמינו סופגים אור. הגנה זאת מושגת על ידי ספיגת וסינון הקרינה הנכנסת ופיזור האנרגיה כחום. כאשר הם מגנים על חלבוני השיער מקרינת אור, הצבענים עצמם מתפרקים או מלבינים.

תהיו בריאים ויפים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails