יום שבת, 2 באפריל 2022

מדריך הבישום הגדול

חג הפסח מתקרב ואחת מהמתנות האולטימטיביות לחג היא בושם. בפוסט שלפניכם תמצאו מדריך כולל, שיסייע לכם ללמוד כיצד לבחור את הבושם המתאים ואיך רצוי להשתמש בו, מה בושם מכיל, מה ההיסטוריה שלו, מה משמעות המונחים המשמשים לתאר אותו, איך לנסות אותו ואיזה לקנות. כמו כן, בפוסט הזה תוכלו למצוא אנקדוטות וסיפורים מעניינים בתחום הבישום ואני בטוחה שהוא יצליח גם להפריך כמה ספקות ומיתוסים שונים בנושא.

צילום: violeta74 at FreeDigitalPhotos.net

מה זה בכלל בושם?

בושם הוא, למעשה, תמצית ריחנית המורכבת מתערובת המבוססת על אלכוהול או שמנים. הוא זמין בדרך כלל בפורמט נוזלי וניתן להתזה על-מנת לפזר אוויר ריחני נעים.

איך משתמשים בבושם?

כדי להבטיח שהבושם יתפשט לאוויר, כדאי להניח אותו באזורים עשירים בוורידים שטחיים (פרקי כף היד, צוואר, אחורי המרפקים והברכיים) ובאיזור הטבור. בדרך זו, חום הגוף עוזר לניחוח להתפזר. לקבלת אפקט של "ענן בושם", אפשר להתיז אותו באוויר מלפניכם ומעליכם, כך שיעטוף אתכם.

צילום: KAZITAFAHNIZEER at FreeDigitalPhotos.net


איך בעצם בוחרים בושם?

עדיף לנסות בשמים בבוקר או בזמן שהעור לא מושפע מדבר אחר, כמו למשל קרם גוף. מתחילים בהרחת הניחוח ישירות מהבקבוק ולאחר מכן מתיזים ממנו על גבי נייר או בד נקי. אם תרצו, תוכלו לרסס ממנו ישירות על העור ולהמתין מספר שעות, על מנת להרגיש את כל התווים שהוא מכיל.

כמה בשמים אפשר לנסות כשמחפשים את הניחוח המתאים?

מומלץ שלא לנסות יותר מ- 4-5 בשמים בכל פעם. הסיבה לכך היא, שאחרי כל-כך הרבה גירויים ריחניים, האף שלנו כבר לא מסוגל לזהות ולהבדיל בין ההרכבים הפרחוניים השונים. מצב כזה עלול לבלבל לחלוטין ולא יהיה קל לזהות מבינהם את הניחוח שאהבתם.

כמה בושם להתיז על עצמי?

כמו תמיד, בעולם היופי, המוטו המוביל יהיה "פחות הוא יותר" (Less is more)! אין צורך לרוקן חצי בקבוק בכל יציאה מהבית. הסוד הוא למצוא את הניחוח המושלם עבורכם ולרסס אותו במקומות הנכונים.

האם יש צורך לשפשף את פרקי הידיים אחרי ההתבשמות?

לא! ההרגל לשפשף את פרקי הידיים לאחר התזת הבושם הוא שגוי לחלוטין. בדרך זו, למעשה, מולקולות הבושם נשברות, מבטלות את האיזון שלהן ומונעות מהבושם ללכת בעקבות פירמידת הריח שלו.

במה תלויה העמידות של הבושם עלי?

עמידות הבושם תלויה בשלושה גורמים: העור של האדם, הרכב המיצוי ופירמידת הריח שלו. עור לחותי יותר יוכל לשמור על יותר מולקולות בושם מאשר עור עם חומציות (pH) או יבש יותר. יתר על כן, ככל שהמרכיבים איכותיים יותר, כך הם עמידים יותר על העור.

האם מזון יכול להשפיע על הניחוח?

כן, תזונה יכולה לשנות את תפיסת הניחוח שאנו לובשים. צריכת מזונות מתובלים מאד או חריפים יכולה, לעיתים קרובות, לשנות את הריח הטבעי של העור שלנו, ובכך לשנות את ניחוח הבושם עלינו. אגב, גם תרופות ועישון יכולים להשפיע באותו האופן.

למה אותו הבושם משתנה בין משתמש למשתמש?

כי אין שני עורות זהים! כאמור, ישנם גורמים רבים המשפיעים על האופן שהבושם מתקבל עלינו, ביניהם: החומציות של העור, רמת הלחות שלו, הרגלי תזונה, גורמים הורמונליים ואישיים, כמו גם תרופות ועישון. לכן, לפעמים אותו הבושם יריח אחרת על מישהו אחר.

האם מומלץ להתבשם לפני חשיפת לשמש?

עדיף מאד להימנע מכך, מכיוון שחלק מהמרכיבים (כמו אלכוהול) עשויים להיות בעלי אפקט פוטו-סנסיטיזציה ולגרום להופעת כתמי פיגמנטציה על העור. אבל אם אתם מאלו שלעולם לא תוותרו על התבשמות לפני יציאה מהבית, העדיפו לרכוש מוצרים המיועדים לחשיפה לשמש וכמובן, אל תשכחו גם קרם הגנה!

האם תמיד חייבים להשתמש בבושם?

אין כללים או מגבלות לשימוש בבושם, אבל לא כל אירוע מתאים לשימוש בניחוחות עזים ועשירים. ישנם מקומות ואירועים, שבהם עדיף לבחור בארומה ניטרלית יותר או אפילו להימנע לחלוטין, כמו למשל עבודה במשרד עם אנשים או ארוחות מיוחדות עם טעימה של מנות מסויימות, בהן האוכל הוא הגיבור האמיתי.

מהם תווי הריח של בושם?

תווי הריח הם, למעשה, מכלול הריחות שניתן להריח לאחר התזת הבושם. תווי הריח מחולקים לשלוש מחלקות: תווים עליוניים (או תווים ראשיים), תווי הלב (או תווי האמצע) ותווי הבסיס. יחד הם מרכיבים את מה שנקרא "פירמידת הריח".

מהם התווים העליונים?

התווים העליונים הם אלו שנותנים לנו את הרושם הראשוני מהבושם אותו אנו מנסים. הם הכי חזקים, אבל גם הכי פחות מתמשכים. לעיתים קרובות, הם מגיעים מעשבי תיבול ופירות הדר.

מהם תווי הלב?

תווי הלב מייצגים את ליבת הניחוח. הם, בדרך כלל, דיי מתמשכים ומגיעים מפרחים, עצים ותבלינים.

מהם תווי הבסיס?

תווי הבסיס הם הבסיס עליו נשען כל הניחוח. אלו הם התווים העשירים והמתמשכים ביותר, כמו גם האחרונים לחשוף את עצמם. בדרך כלל, הם תווים של עץ, ענבר או מאסק.

מהו בושם הנשים הנמכר ביותר בעולם?

הבושם "שאנל מס' 5" (Chanel No.5) האגדי כבש את ליבן של מליוני נשים ברחבי העולם! אומרים שבקבוק אחד נמכר בכל 30 שניות. הבושם נוצר בשנת 1921 והתפרסם כבושם הראשון שהכיל אלמנט סינתטי בפורמולה שלו, שמורכבת מ-80 מרכיבים. הפרסום הכי גדול שלו היה בזכות מרלין מונרו, שטענה שהשתמשה בו כבגד הבלעדי שלה לפני השינה...



מהו הבושם הטוב ביותר של השנה?

מידי שנה, אירגונים או אתרי בישום מיוחדים חושפים את הזוכים מבין בשמי הנשים והגברים הטובים ביותר, שנבחרו על-ידי חבר מושבעים של מומחים וצרכנים. כאן תוכלו לגלות, למשל, את רשימת הזוכים לשנת 2021 לפי The Fragrance Foundation האמריקאי, וכאן לפי האתר המוביל לבישום Fragrantica.

מהו הבושם היקר בעולם?

הבושם היקר ביותר בהיסטוריה הוא Clive Christian Imperial Majesty. גרסת ה-500 מ"ל, שהושקה בשנת 2006 בחמישה עותקים בלבד למכירה, נמצאת בתוך בקבוק קריסטל בקאראט, מעוטר בצווארון זהב 18 קראט ששובץ בו יהלום 5 קראט. בושם זה, שנמכר במחיר של 215,000$, משלב תווים מפוארים של יסמין, הל, ציפורן, לימון, ברגמוט ושרף בנזואין.



מתי נולד הבושם?

עקבות ראשונים של מוצרי קוסמטיקה מבושמים שייכים למצרים והם נמצאו באתר הארכיאולוגי של לוקסור. חוקרים מעריכים שהם בני כ- 5,000 שנה! גם עמי הים התיכון הכובשים, כולל היוונים והרומאים, השתמשו בתמרוקים מבושמים. הם הכינו אותם בניחוחות ושמנים צמחיים, כדי להגן על העור גם מהשמש.

מה היו המרכיבים הראשונים של הבשמים?

מור, לבונה ושרף בנזואין שימשו בימי קדם לבישום. בהמשך נוספו מרכיבים כמו אלוורה, נרד (דומה ללבנדר) ושרף עצי טרבינת להרכבת מוצרי קוסמטיקה מבושמים.

איך התפתחה אמנות הבישום?

יחד עם פירנצה וונציה, בירות הבישום האירופאיות, התפתחה אמנות הבישום גם בגראס שבצרפת. מחקרים גאוגרפיים איפשרו גם לסקטור להתפתח, הודות לגילוי של תמציות ומרכיבים חדשים, כמו וניל, ילנג ילנג, פצ'ולי ווטיבר.

מי יוצר את הבשמים?

מאסטרי הבישום, שמכונים גם "אָפִּים", הם אלו שאחראים על יצירת ורקיחת הבשמים.

איך הופכים למאסטר בבישום?

לומדים! קריירה של מאסטר בבישום הינה קשה ומאד סלקטיבית, אבל ישנם כמה בתי ספר בהם ניתן ללמוד ולקבל הכשרה שתביא אותך לזכות בתואר הנכסף. בתי הספר היוקרתיים ביותר לבישום בעולם נמצאים בפריז: ISIPCA (Institut Supérieur International du Parfum, de la Cosmétique et de l'Aromatique Alimentaire), שנוסד על-ידי נכדו של מסייה גרלן, וה- École Supérieure du Parfum.

מי הם אפי הבישום המפורסמים ביותר בעולם?

אחד האפים המפורסמים בעולם הוא ז'אן פול גרלן (Jean-Paul Guerlain), צאצא חמישי של מייסד בית "גרלן", והוא מסוגל לזהות עד 4,000 יסודות ריח! הוא היה אחראי להולדתם של ניחוחות אייקוניים כמו Samsara, Vetiver ו- Aqua Allegoria. לא פחות מפורסמים ממנו היו ארנסט באו (Ernest Baux), האף מאחורי יצירתו של הבושם Chanel N.5, ואדמונד רודניצקה (Edmond Roudnitska), שאחראי על יצירתו של הבושם Eau Sauvage מבית Dior. בשמיות פופולריות נוספות הן מתילד לורן (Mathilde Laurent), שעובדת עבור בית "קרטייה", ואן פליפו (Anne Flipo), ששמה נקשר למותגים כמו "פאקו רבאן" ו"לנקום".

כמה סוגי בשמים קיימים?

חמישה סוגים, שמחולקים למה שמכונה "מחלקות דילול":

-          תמצית

-          או דה פרפיום

-          או דה טואלט

-          מי קולון

-          או פרש / או דה סוליד

מחלקות אלו מצביעות על ריכוז התרכובות הארומטיות בתוך הבושם, שבסיסן מורכב מתערובת של מים ואתנול.

מהי תמצית בושם?

תמצית בושם היא המוצר היקר ביותר בתעשייה. ריכוז התרכובות הארומטיות שלה יכול להגיע עד 40%, מה שהופך את המוצר לעמיד ביותר.

מהו או דה פרפיום?

ב"או דה פרפיום" הכוונה היא לבשמים בעלי ריכוז תרכובות של עד 15% (20% במקרים נדירים). האו דה פרפיום פחות עמיד מתמצית הבישום והוא מחזיק מעמד בדרך כלל עד 8-10 שעות.

מה זה או דה טואלט?

או דה טואלט הינו גרסה מדוללת יותר של האו דה פרפיום והוא בעל ריכוז של תרכובות ארומטיות ברמה שבין 6% ל- 9-10%. משך העמידות שלו על העור הוא כ- 3-4 שעות.

מה זה "מיי קולון"?

או דה קולון הם תמיסה של שמנים מדוללים באלכוהול. הם כוללים בערך 25-30 תמציות. הבסיס הוא שמן אתרי של ברגמונט, כאשר אליו מוסיפים לימון, תפוז, מנדרינה, ליים ואשכולית. מיי הקולון מכילים בין 3% ל- 5% תמציות בושם. רק הגרסה המקורית של הקולון, שהמרשם שלה סודי, מכילה 7% עד 15% תמציות בישום.

מה הכוונה ב"או פרש"?

"או פרש" הינו, למעשה, השם המסחרי של "או דה סוליד". מדובר בבשמים המכילים לכל היותר 3% תרכובות ארומטיות המדוללות בתמיסה מיימית. האו פרש נולד לאחרונה, בסביבות אמצע שנות ה-90. אלו ניחוחות קלים מאד, המתאימים במיוחד לעונת הקיץ, והם תופסים יותר ויותר מקום על מדפי הפרפומריות.

האם בשמים הינם עונתיים?

הכל תלוי מי לובש אותם! יש כאלה שאוהבים ללבוש את אותו ניחוח כל השנה וכאלה שמעדיפים לשנות אותו בהתאם לעונה. בדרך כלל, בקיץ עדיף להשתמש בבשמים קלים ומים ארומטיים לגוף, לתחושת רעננות רבה יותר. לעומת זאת, הניחוחות המתאימים ביותר לעונה הקרה הינם, בדרך כלל, עשירים יותר עם תווים עציים או אפילו חמימים ואוריינטליים.

אילו פורמטים של בישום קיימים?

רוב הניחוחות הם בפורמט נוזלי, למריחה על העור בתרסיס או רול-און. עם זאת, במהלך השנים צצו פורמטים חדשים של בשמים, כולל מוצקים וכאלה המיועדים לשיער.

כיצד משתמשים בבשמים מוצקים?

בשמים מוצקים אינם פופולריים בארצנו, אבל דיי אהודים בחו"ל. משתמשים בם כמו בבשמים נוזליים, תוך התמקדות באזורים כמו פרקי הידיים, שקע המרפק והצוואר. פשוט מורחים כמות קטנה עד לספיגה מלאה ונותנים לניחוח להתפשט באוויר. אגב, הם עמידים יותר מאשר הגרסה הנוזלית, מכיוון שהאידוי שלהם באוויר נמוך יותר.

מהם בשמים לשיער?

בושם (או "מיסט") לשיער הוא ניחוח שנוצר במיוחד לשיער. לאחר האידוי הוא מסייע להעלים מהשיער ריחות שונים, כמו מזון ועשן, מבלי לייבש אותו. ניתן להשתמש בו בשילוב עם שמפו יבש והוא לרוב מועשר בחומרי ריכוך והברקה, כדי להפוך את השיער למשיי וקל לסירוק. שימו לב, אין להשתמש בבושם "רגיל" על השיער, מכיוון שהאלכוהול שבתוכו עלול לייבש את השיער ולפגוע בו.

האם עדיף לקנות בשמים באינטרנט או בחנויות?

אם אתם כבר יודעים מה הבושם המועדף עליכם, קניית בשמים באינטרנט עשויה להיות הבחירה הטובה ביותר, מכיוון שכך תוכלו לרוב להשיג אותו במחיר זול יותר. לעומת זאת, אם עדיין אין לכם ניחוח מועדף, המקום הטוב ביותר לנסות ולבדוק יהיה בחנות עצמה. שם תוכלו גם לקבל יעוץ והכוונה מהמוכרים/דיילים.

איך לנסות בושם לפני שקונים אותו?

בחנות ניתן להשתמש ב"מוילט" (mouillette) או "טוש" (touche) שהוא מעין קלף נייר לבדיקת בשמים. לחילופין, אפשר לנסות את הבושם על פרק היד או על-ידי ריסוס לאוויר. כדי לבחון את ההשפעה של הבושם לאחר כמה שעות, כדאי לבקש דוגמית של הבושם כדי שניתן יהיה לנסות אותו בצורה הטובה ביותר.



איזה גודל של בושם ניתן לקנות?

בדרך כלל, בשמים מגיעים בשלושה גדלים: קטן (30 מ"ל), בינוני (50 או 75 מ"ל) וגדול (100 מ"ל). בושם בגודל הקטן יכול להיות אידיאלי למי שמתנסה בריחות רבים, הבינוני מושלם כמתנה והגדול הוא בחירה מצויינת עבור מי שאוהבים בושם מסויים. חלק מהריחות נמכרים גם בגודל מקסי של 200 מ"ל.

במה תלוי מחירו של הבושם?

מחיר הבושם תלוי בכמות שלו, כך שמן הסתם בקבוקים של 75, 90 או 100 מ"ל עולים יותר מאלה של 30 או 50 מ"ל. כמו כן, המחיר תלוי גם במותג, באסטרטגיית השיווק, באריזה ובעיקר במרכיבים של הניחוח עצמו.

כמה אלמנטים מרכיבים בושם?

בממוצע, ניחוח כולל בין 30 ל-80 אלמנטים ריחניים, הנבחרים מתוך כ-200 תמציות טבעיות ו- 2,000 אלמנטים סינתטיים קיימים, מה שנקרא "חומרים ריחניים" או "מקורות ארומטיים".

מה הם "מקורות ארומטיים"?

מקורות ארומטיים הם המקורות הטבעיים, מן החי או סינתטיים, המשמשים ליצירת בשמים. כאשר מקורות טבעיים או מן החי יקרים מידי, קשים למציאה או נדירים מאד, מעדיפות חברות הקוסמטיקה והבישום להשתמש במקורות ארומטיים סינתטיים.

מה הכוונה ל"משפחות ריח"?

במונח "משפחות ריח" מתכוונים לסיווג של בשמים על סמך האלמנטים המרכיבים אותם. הסיווג של "משפחות הריח" פותח על-ידי הוועדה הטכנית של ה- Société Française des Parfumeurs על-מנת לספק שפה תיאורית ייחודית ואחידה, המשותפת לאנשי מקצוע ולחובבי בישום פשוטים.

כמה משפחות ריח יש?

ישנן 7 משפחות ריח עיקריות, המכונות גם "שבע משפחות המלוכה" של הבישום. הנה הם בפירוט:

-          ריח הדרי (סיטרוס/citrus)

-          ריח פרחוני (פלורל/floral)

-          ריח שרך (פוז'ר/fougère)

-          ריח שיפר (chypre), מבוסס על ברגמונט ואלגום

-          ריח עצי (woody)

-          ריח ענברי או אוריינטלי

-          ריח עור מאסקי (cuirs)

מה מאפיין ריחות הדריים?

ה"מיצים" השייכים למשפחת ההדריים הם רעננים וקלילים, זכרים ונקביים כאחד. הם מכילים שמנים אתריים המתקבלים מקליפת פירות הדר ותמציות כמו נרולי ופריחת התפוז. דוגמאות לניחוחות הדריים הם המיי קולון, אבל גם הבושם לנשים Ô de Lancôme ו- CK One, שהינו בין בשמי היוניסקס המפורסמים בעולם.



מהי משפחת הניחוחות הפרחוניים?

משפחות הניחוחות הפרחוניים היא הגדולה בתעשיית הבשמים. הניחוחות הפרחוניים הם בדרך כלל נשיים ומתוקים, המבוססים על תווים של פרח בודד או זר פרחים. הם מכילים שמנים אתריים המתקבלים מהפרחים המשובחים ביותר, כמו ורד, יסמין, טוברוז, נרקיס וסיגלית. ניתן להעשיר אותם בתווים מקבוצות אחרות, למשל עצים ופירות. הניחוח הפרחוני המפורסם ביותר בעולם הוא Chanel N.5.

מה המשמעות של משפחת הריח Fougère?

Fougère פירושו שרך בצרפתית. הניחוחות המתקבלים בשילוב אלמנטים כמו לבנדר, סוגי עצים שונים, מאסקיים וברגמוט שייכים למשפחה זו. יש להם ריח רענן ומר והם בעיקר בשמים גבריים. דוגמא לניחוח ממשפחה זו הוא Azzaro Pour Homme.



איך מזהים בשמים ממשפחת הריח Chypre?

בשמי ה- Chypre מוכרים בתווים העוטפים שלהם, המאופיינים בתווים יוצאי דופן כמו אזוב אלון, סיסטוס-לבדנום (לוטם), פצ'ולי וברגמוט בשילוב עם תווים פרחוניים או פירותיים כמו לבנדר או אגוז מוסקט. בשמים אלו מיועדים לשני המינים ומשתלבים בצורה מושלמת עם עורות גברים ונשים. המפורסם ביותר בקטגוריה הוא הבושם Chypre מאת פרנסואה קוטי (François Coty), שהוא כל-כך אהוב כך ששמו ניתן למשפחת ריח שלמה.



מה מאפיין בשמים עציים?

הניחוחות במשפחת העציים מאופיינים בתווים של עצים יקרים כמו ארז או אלגום, עצי מחט כמו אורן וברוש או ריחות המזכירים עשבי יער, כמו פצ'ולי או וטיבר. אלו בעיקר בשמים גבריים, שפותחים לרוב בתווים ארומטיים או הדריים. הבושם Gentleman של ג'יבנשי, שהושק ב-1974, הינו בין הדוגמאות המפורסמות ביותר לניחוח עצי.



מהי משפחת הריחות הענבריים?

משפחה זו כוללת ניחוחות המאופיינים בתווים מתוקים, פודרתיים ופרחוניים בולטים ומתמשכים. אלו בשמים נשיים בעיקר ויש להם תווים אופייניים של אמברגריס (ענבר אפור), מאסק, וניל ועצים אקזוטיים, לעיתים קרובות מלווים בפרחים ותבלינים אקזוטיים. ניחוחות אלו הם בעלי גוונים חמים וחושניים. הבשמים Allure pour Homme של שאנל ו- Euphoria Luminous Luster של קווין קליין הם דוגמא טובה לניחוחות ממשפחה זו.

מה מאפיין בשמים ממשפחת cuirs?

הבשמים במשפחת הריח cuirs או מאסקי ועור נוצרים מתווים יבשים ומרירים שבאים לשחזר ריח של עור וטבק. הניחוחות במשפחה זו הם כמעט אך ורק גבריים והם מלווים לעיתים קרובות בתווים פרחוניים. דוגמא לכך הינו הבושם Chanel Cuir de Russie, שהושק ב-1924 ונמכר אף בימים אלו.



למה הכוונה בתווי גורמה?

תווי גורמה מתייחסים לכל אותם תווים מתוקים ומתמשכים במיוחד, שגורמים לך לחשוב על גרגרנות. המפורסם ביותר הוא וניל, אבל באותה מידה משמשים גם תווים מוחלטים של קקאו, קפה, ליקריץ, קרמל וחלב. ניחוח האנינים הראשון שכבש את הכוכב (תרתי משמע) היה Angel של טיירי מוגלר, שהושק ב-1992.

למה הכוונה בניחוח chypre?

הכוונה לניחוחות אבקתיים המזכירים ריח של פודרה לפנים. ניחוחות אלו, שהיו פופולריים מאד בשנות ה-90, כוללים לעיתים קרובות תווים של איריס- פרח שעלי הכותרת שלו והתמצית המופקת מהם הם בעלי ריח דומה מאד לזה של פודרת פנים.

מהם בשמי נישה?

בשמי נישה הם ניחוחות שנוצרו בעבודת יד או בבתי בישום קטנים. בושם נישה נולד כדי לרָצות, וכמו כל הבשמים הבלתי ניתנים להשגה או הנדירים שביניהם, הוא נמכר בחנויות קטנות ובלעדיות. לעיתים קרובות הם מיוצרים ישירות על-ידי ה"אף" של הבושם, שיוצר בושם "בהתאמה אישית" עבור הלובשת. כמה מבשמי וינטאז' שכבר לא מיוצרים הפכו לבשמי נישה.

מהם בשמי הנישה הידועים ביותר?

בין בתי הבישום המוכרים ביותר במגזר אנו מוצאים את Creed, מותג אנגלי עם מסורת ארוכת שנים, יחד עם Floris ו- Penhalingon's, שיצרו במהלך השנים בשמים נדירים לחובבי אמת. לעומת זאת, מותגים צעירים יותר, כמו L'Artisan Parfumeur ו- Diptyque, זוכים לפופולריות רבה גם בקרב כוכבי הוליווד.

מה הם בשמים אקויולנטיים?

בשמים אלו הם חיקויים זולים של הבשמים המקוריים. הם דומים למקור אך אינם זהים: הם למעשה דיופים שנמכרים במחיר הרבה יותר זול. שימו לב, אין לבלבל בין בשמים אקויולנטיים לבין בקבוקי טסטר, בהם משתמשים בחנויות כדי לנסות את הבשמים לפני רכישה!

האם אפשר לייצר בשמים בבית?

בהחלט! כל מה שצריך הוא שני דברים בסיסיים: הכרת השמנים האתריים הנפוצים ביותר כדי ליצור פירמידת ריח נעימה ומתמשכת, ולדעת לערבב אותם עם אלכוהול או שמנים צמחיים. אם אתם מעדיפים, ניתן גם ליצור בושם מניחוחות מובנים שאליהם ניתן לשלב בסיס אלכוהולי.



איך יוצרים לבד בושם עם שמנים אתריים?

כל מה שצריך הוא אלכוהול אתילי או שמן צמחי (רצוי שקדים או חוחובה), שמנים אתריים ומיכל זכוכית כהה. ל-30 מ"ל שמן או אלכוהול יש להוסיף עד מקסימום 80 טיפות של שמנים אתריים, המחולקים בסדר הזה: 30% תווי בסיס, 10-15% תווי לב ו- 50-60% תווי הראש. סוגרים את המיכל, מנערים אותו ולאחר מכן מניחים אותו בחושך למשך כחודש ימים, כדי שהשמנים האתריים יתערבבו זה בזה יחד עם השמן הצמחי או האלכוהול.

איך ליצור לבד ניחוח חדש עם מספר בשמים?

במקרה הזה, פשוט מוסיפים 2 עד 5 מ"ל של בושם ל- 45-50 מ"ל של אלכוהול אתילי. מומלץ לא לחרוג מ- 3-4 בשמים על-מנת להשיג תוצאה הרמונית של ריח. מנערים את התערובת בכלי זכוכית כהה ומניחים אותה בחושך למשך שבוע ימים.

האם בשמים "מזדקנים"?

כן, אפילו בשמים מזדקנים! כדי להבין זאת, צריך לשים לב לצבע ולכל ניחוח חומצתי. אם הנוזל של הבושם התכהה והריח חומצי ולא נעים, זה אומר שהוא התקלקל.

איך שומרים על בשמים?

הדרך הטובה ביותר לשמור על הבושם היקר שלנו היא לאחסן אותו תמיד במקום קריר, רצוי חשוך, וסגור לחלוטין!

מאיזה חומר עשויים בקבוקי בשמים?

החומר המועדף הוא זכוכית, מכיוון ששקיפותה מאפשרת לנו להתבונן בצורה מושלמת בצבע הנוזל וליצור משחקי צבעים מרהיבים במפגש עם קרני האור. יתר על כן, זכוכית משמשת אמנים גדולים ליצירת בקבוקים המסוגלים להכנס להיסטוריה של אמנות הבישום.

מי ייצר את הבקבוקים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של הבישום?

סרז' מנסו (Serge Mansau) הצרפתי. ההזמנה הראשונה שלו הגיעה מהלנה רובינשטיין, שבשנת 1960 איתגרה אותו בשובבות ליצור אריזה לבושם Skin Dew. בשמים רבים נוספים באו בעקבותיו, ביניהם Climat של לנקום, La Petite Robe Noir של גרלן, Play של ג'יבנשי ו- Flower של קנזו.



מהו הבקבוק היקר בעולם?

הבקבוק היקר והיוקרתי בעולם נוצר בשנת 2011 על-ידי מעצב התכשיטים מרטין כץ (Martin Katz) עבור המותג DKNY. בקבוק הבושם DKNY Golden Delicious Million Dollar נוצר מזהב 14 קראט וכוסה במאות אבנים יקרות כמו ספיר צהוב, אודם, טורמלין ויהלומים, שעוצבו כדי ליצור מחדש את קו הרקיע של ניו יורק. יצירת הבקבוק ארכה למעלה מ- 1,500 שעות עבודה והוא נמכר בסכום של מיליון דולר, שנתרם כולו לצדקה.



האם האריזה חשובה?

בהחלט! לא רק בגלל שכמה בקבוקים עשו היסטוריה עיצובית, אלא גם בגלל שהאריזה יכולה לעזור לנו להבין מה אנחנו קונים. לעיתים קרובות מאד, הצבע הבהיר יותר של הבקבוק אומר לנו שאנחנו בוחרים בגרסת EDT (או דה טואלט), בעוד שבקבוק בצבע כהה יותר מצביע על גרסת EDP (או דה פרפיום) או תמצית ומסיר כל ספק.

האם ישנם ניחוחות המתאימים לצמחוניים?

כן. המגמה הצמחונית גוברת לאחרונה ומספר מותגים פועלים ליצירת בשמים ידידותיים וטבעיים לצמחוניים. דוגמה אחת לכך היא Chloé Naturelle, שעשוי מ- 100% מרכיבים ממקור טבעי, כולל אלכוהול. תווי הלב מבוססים גם הם על ורד אורגני.

איזה בושם את/ה לובש/ת?

בעקרון, זו נראית שאלה תמימה לחלוטין, אבל על-פי קודי הנימוס של עולם הבישום, הניחוח הינו אישי ואין לחשוף אותו לעולם!

מקווה שמצאתם שימוש במידע שאספתי עבורכם במדריך זה ושהוא סייע לכם לגלות עוד על עולם הניחוחות. אם יש לכם מידע נוסף לתרום בנושא, אשמח שתחלקו אותו בתגובה לפוסט.

 

תגובה 1:

  1. המלצות מעולות, חסידה של שאנל, וגם לאחרונה התחלתי ממש לחבב את דיור.
    תודה

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails