יום חמישי, 14 בנובמבר 2013

הבושם האייקוני Miss Dior זוכה לתערוכה משלו בפריס

"מיס דיור" - הבושם הראשון של בית כריסטיאן דיור, שנרקח ב-1947, עומד במרכזה של תערוכה ייחודית, המתקיימת בימים אלו בפריז. התערוכה תציג עבודות מקוריות של 15 אמניות שונות בנות זמנינו, שנוגעות בהיבט כלשהו לאחד מסמלי הבושם: הבקבוק המעוצב, הסרט המעטר אותו, הניחוח או אפילו ה"פנים" של הבושם – השחקנית נטלי פורטמן.


התערוכה שנושאת את השם "Esprit Dior, Miss Dior" ("הרוח של דיור, מיס דיור"), אמנם מפנה את הזרקור אל הבושם, אבל גם להיסטוריה של בית דיור, מקורות ההשראה לתפירת העילית שלו והשפעתו האמנותית. לפיכך, לצד היצירות יוצגו בתערוכה גם מסמכים מקוריים, כתבי יד, צילומים ישנים נדירים ואף שמלות מקוריות בעיצובו של דיור לצד היצירות העכשוויות של ראף סימונס, המעצב הראשי הנוכחי של בית האופנה.

מתוך התערוכה: כסא בעיצובה של ניקה זופאנק

במהלך השנים עבר הבושם "מיס דיור" תהפוכות רבות, הן מבחינה עיצובית והן מבחינת הניחוח עצמו. הסרטון שלהלן מסכם זאת באופן נפלא:



אפרופו "מיס דיור", זו הזדמנות נפלאה להציץ לחייה של קתרין דיור – אחותו של כריסטיאן, הפנים המקוריות של הבושם ב-1947:

האגדה מספרת, שקתרין התפרצה באופן בלתי צפוי לחדר העבודה של אחיה בשדרות מונטן 30, בעת שהיה עסוק בסיעור מוחות יחד עם המוזה המנומרת האלמותית שלו – הגב' מיצה בריקארד. "אה, הנה מיס דיור", אמרה בריקארד (שהיתה בת לאמא ממוצא אנגלי), מייד קפץ כריסטיאן וקרא: "מיס דיור! עכשיו יש שם לבושם החדש שלי!"

למרות שמיס קתרין דיור יכולה אולי להצטייר כדמות תזזיתית משהו, מדובר למעשה באשה אמיצה ומבריקה מאשר סתם מישהי שבושם קרוי על שמה. הנה שלושה דברים שכדאי שתדעו עליה:
קתרין דיור

היא היתה חברה במחתרת הצרפתית, או ליתר דיוק ביחידת המודיעין הפולנית שבסיסה היה בצרפת. משנת 1941 קתרין היתה אחת מ-2,000 סוכנים שהתמקדו באיסוף מידע על תנועות הגרמנים ונשקם. היא נעצרה וגורשה באחת מרכבות האסירים האחרונות שיצאו מפריס ונכלאה במחנה הריכוז לנשים רוונסבריק ב-1944. למרבה האירוניה, באותה תקופה עסק אחיה במקביל (ובלא ברירה יתרה מצידו) בעיצוב בגדים עבור נשות הקצינים הנאמיים יחד עם לוסיין ללונג, מעצב האופנה של "בלמיין". קתרין הצליחה לשרוד במחנה, שוחררה ב-1945 וחזרה לפריז כחושה לחלוטין. שנתיים לאחר מכן, אחיה העניק את שמה לבושם הראשון שלו.

היא קיבלה את אות ליגיון הכבוד – העיטור החשוב ביותר בצרפת שמוענק לחיילים ואזרחים על תרומתם וגבורתם יוצאת הדופן. בכלל, היא היתה עטורה באותות גבורה רבים אחרים, ביניהם גם Croix de Guerre, צלב לוחמי ההתנדבות של המחתרת, מדליית המלך לאומץ לב במאבק לחופש ועוד.

שמה הראשון היה בעצם ז'ינט, אבל היא החליפה אותו לקתרין – על שם יום החג האהוב ביותר על כריסטיאן, אחיה, שחל בכל 25 בנובמבר. אגב, בכל "יום קתרין הקדושה" היה נוהג כריסטיאן דיור לבקר בכל חדרי העבודה שלו בשדרת מונטן 30 ולהביע את תודתו וחיבתו הכנה לעובדים שלו, שמקדישים את מלוא מרצם ומאמצם כדי לסייע לו בעבודתו.

תערוכת 'Esprit Dior: Miss Dior' מתקיימת בין התאריכים 13-25 בנובמבר 2013 ב- Galerie courbe/ Grand Palais, פריז. אם אתם מזדמנים לאיזור, אז כדאי שתדעו שהכניסה לשם היא חופשית. פרטים נוספים אודות התערוכה והאמנים המציגים בה, תוכלו למצוא כ-א-ן.

מודעת הפרסום לתערוכה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails