יום ראשון, 21 במרץ 2021

הסוד של "שאנל 5" נחשף!

"שאנל 5" ("Chanel N° 5"), הבושם האייקוני של בית האופנה "שאנל", חוגג יום הולדת 100 שנה. מה הסוד שלו, שאחרי 100 שנה הוא עדיין אהוד? הסוד שלו נחשף כעת בסרטון חדש.


הבושם "Chanel N° 5" נולד ב-1921, כבושם הראשון של בית האופנה "שאנל". הוא נוצר על-ידי הבשם הצרפתי ארנסט ביו (Ernest Beaux)  וגבריאל "קוקו" שאנל, שמישאלתה היתה ליצור "ניחוח כמו אשה עצמה, בושם לנשים". היא סרבה לקבל ניחוח שקשור לריח של פרח אחד וביקשה מארנסט ביו "ניחוח מלאכותי כמו שמלה, משהו מעוצב. אני תופרת. אני לא רוצה ורד או שושנת העמקים, אני רוצה ניחוח מורכב."



הבושם המהפכני היכה בתדהמה את כל עולם הבישום, וכל הבשמים האחרים שנחשבו למאד פופולריים באותה התקופה, הפכו ל"מיושנים" בן רגע. "Chanel N° 5" הגיע למעמד של תופעה תרבותית ואף הוזכר והופיע בסרטי קולנוע, בטלוויזיה וביצירות אמנותיות שונות. כמו כן, הוא הפך להיות אהוד על כוכבות הוליוודיות גדולות, החל ממרלין מונרו ועד למריון קוטילארד, שגרירת הניחוח.

מרלין מונרו

קת'רין דנב (צילום: ריצ'ארד אבדון, 1972)


לכבוד יום ההולדת 100 לבושם, הפיק בית האופנה הצרפתי סרטון מיוחד, הבוחן את ההיסטוריה הגדולה שלו בפרק חדש של Inside Chanel. סדרה זו מתעדת, למעשה, את ההיסטוריה העשירה והרפרנסים התרבותיים שמאחורי אחד המותגים האייקוניים בעולם.

הפרק הראשון בסדרה מוקדש, כאמור, לבושם "Chanel N° 5", כולל סיפור הקמתו, ההשראה שמאחורי העיצוב שלו, המשמעות המיוחדת מאחרוי המספר החמש, תפקידו המשמעותי במלחמת העולם השניה וההשפעה המתמשכת שלו על התרבות הפופולרית והבישום המודרני.

בהודעה לעיתונות, שנמסרה על-ידי "שאנל", נאמר: "מההתחלה Chanel N° 5 העיף לרוח הרגלים ומוסכמות. בתחילת שנות העשרים של המאה העשרים, גבריאל שאנל כבר שינתה את דעותיהם של אנשים באופנה, בכך שהציעה פיתוי חדש. הבושם הראשון שלה תאם את עיצוביה החלוציים- פשוט אך מחושב היטב. Chanel N° 5, מהפכני בהרכבו, הינו גם הבושם הראשון שדמיינה אשה עבור נשים."

קבלו עוד כמה נקודות מעניינות בהיסטוריה של "Chanel N° 5":

·    זהו הבושם הראשון בהיסטוריה שנוצר עם אחוז גבוה של אלדהידים (כמעט 1%) וכתוצאה מכך נוצר הרכב "מופשט מודרני".



·        זה הניחוח הראשון אי-פעם שנקשר ונקרא על-שם מעצבת קוטור.

·     ב-1937, קוקו שאנל עלתה לכותרות, שכיכבה בקמפיין הפרסום הראשון של הבושם, שצולם על-ידי הצלם פרנסואה קולאר (François Kollar) עבור המגזין "הארפר באזר" ארה"ב. אגב, זו היתה גם הפעם הראשונה שהיא קידמה באופן גלוי את הבושם שלה באמצעות פרסומת.

·     הבקבוק של הבושם צמח כמו הניחוח עצמו. בהשראת הקווים המשופעים של בקבוקי הטואלט של "שארבט" (Charvet). זו היתה תפיסה מינימליסטים בהשוואה לבקבוקי הקריסטל באותה התקופה.



·      הבקבוק המקורי היה בעל סילואט עדין ודק יותר (ללא שוליים משופעים), אך שונה בהמשך למטרות פונקציונאליות.

·      הבקבוק המקורי משנת 1921 נשא את האות C על חותם השעווה השחור שחבק את צוואר הבקבוק. כעבור שנים הוחלף הלוגו לזה שאנחנו מכירים היום – שתי אותיות C משולבות זו בזו ומסמנות את המוטיבים הגיאומטריים של חלונות ויטראג' בקפלה של מנזר באובזין (Aubazine) צרפת, שם בילתה שאנל את מרבית ילדותה.



·     ב-1985 הבקבוק הסמלי קיבל פרשנות מחודשת על-ידי האמן האמריקאי אנדי וורהול בסדרה של הדפסי מסך צבעוניים לסדרה "מודעות" שלו. מאוחר יותר, בשנת 1997, בית שאנל השתמש שוב באותן יצירות אמנות עבור קמפיין פרסומי.

הבושם "Chanel N° 5" במספרים:

·         80 – מספר המרכיבים בפורמולה הראשונה אי-פעם של הבושם;



·     5 – יש הגורסים שהמספר 5 מתייחס לדוגמית החמישית שפרנסואה ביו הציג בפני קוקו שאנל. זהו גם מספר המזל שלה והתאריך בו בחרה להציג את הקולקציות שלה (5 בפברואר ו-5 באוגוסט). אבל לא רק – הבושם הושק באופן רשמי בבוטיק של שאנל בצרפת בתאריך 5/5/1921;



·     16 – הגיל של שגרירת הבושם הצעירה ביותר: השחקנית הצרפתיה-אמריקאית לילי-רוז דפ (Lily-Rose Depp), שכיכבה בקמפיין לבושם Chanel No. 5 L'Eau ב-2016, כשהיתה, כאמור, רק בת 16;



·         1 – מספר הפעמים בהם שאנל השתמשו בשגריר יופי עבור הבושם "שאנל 5": בראד פיט היה הגבר המפורסם הראשון שפרסם את הבושם ב-2012;

·         14 – מספר שגרירי היופי של הבושם מאז 1921. השחקנית הצרפתיה זוכת האוסקר מריון קוטילארד (Marion Cotillard) היא האחרונה שבהם;

·         900 – מספר המיליליטרים בבקבוק הגדול ביותר שהוצג אי-פעם;

·         30,000 – המחיר בדולרים אמריקאים של הבקבוק היקר ביותר של "שאנל 5". בדצמבר 2018 השיק בית שאנל מהדורה מוגבלת של הבושם בבקבוק אדום (הצבע המועדף על שאנל). כל בקבוק הכיל 900 מ"ל ונחתם בטכניקה מיוחדת בעבודת יד לשימור הניחוח. אגב, רק 55 בקבוקים כאלו היו זמינים ברחבי העולם.



כמו שזה נראה, הבושם "Chanel N° 5" ישמור על מעמדו האייקוני עוד שנים רבות...

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails