יום שני, 4 ביוני 2012

קוסמטיקה טבעית

לפני כחודש ימים הוזמנתי למכללת "מהות" בתל-אביב (סמוך למרכז עזריאלי), המתמחה בהכשרת מטפלים הוליסטיים. שם עברתי סדנא קצרה בנושא "רוקחות צמחית וקוסמטיקה טבעית". את הסדנא העבירה לנו רונית נחום, נטורופתית ומרפאה בקוסמטיקה טבעית, שבשנים האחרונות מתמקדת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי קוסמטיקה טבעיים.

DSCF5074 רונית נחום

בתחילת הסדנא הסבירה לנו נחום, על הכימיקלים השונים איתם נאלצת להתמודד מערכת החיסון שלנו באופן יומיומי, כאשר חלק גדול מהם מגיע בעצם מתעשיית הקוסמטיקה. ידעתם, למשל, שיותר מ-80% ממוצרי היופי והטיפוח שאנו משתמשים בהם כיום מורכבים מרשימה שחורה של מרכיבים, העלולים להזיק לבריאות? גם מוצרים המוגדרים כ"טבעיים" או "אורגניים" יכולים להיות רחוקים מאד מכך. למעשה, ישנן חברות שמכנות את המוצרים שלהן כטבעיים או אורגניים, אחרי שהוסיפו כמה תמציות צמחיות לפורמולה של המוצר, למרות שהחלק הארי שלה מכיל בעצם מרק סינתטי של רכיבים כמו פולימרים (פלסטיקים), סיליקונים, נפט על נגזרותיו, ניחוחות וצבעיים מלאכותיים וחומרים מזיקים אחרים. לאחר מכן הן משווקות את המוצרים עם התמקדות ברכיבים ה"טובים" שבו, תוך ניסיון התעלמות מהשאר בתקווה שגם הצרכנים יעשו אותו הדבר.

לטענתה של נחום, כל מה שמעניין את חברות הקוסמטיקה בבואם לבדוק את השפעת הרכיבים שבמוצרים עלינו- הצרכנים, שהמוצרים אינם מזיקים או פוגעים בנו בטווח הקצר (למשל, שהשמפו שלנו לא יגרום לנו לצריבה בעיניים ו/או גירוי בעור הקרקפת) ולא מעניינת אותם התוצאה לטווח הארוך (סרטן, חלילה). לכן, עלינו להיות מאד מודעים ולשים לב היטב לרשימת הרכיבים המופיעה על כל מוצר ומוצר ולהכיר אותם. בדרך זו נוכל לברור לעצמינו את המוצרים בהם נרצה להשתמש, באופן שיזיקו לנו באופן הכי פחות ככל האפשר. בכלל, נחום דוגלת בתזונה בריאה כמוצר הקוסמטי הטוב ביותר לעור שלנו, אבל אם כבר למרוח משהו על העור, רצוי שהוא יהיה טבעי ונקי לחלוטין מכימיקלים.

אחרי שקיבלנו בסדנא הסברים ודוגמאות שונות על כמה מהחומרים המסוכנים שנמצאים בדרך-כלל במוצרי טיפוח, ניגשנו למלאכת רקיחת הקרמים עצמה. נחום משתמשת בקרם בסיס (קרם פלצבו, ללא תכונות מסויימות), אותו היא מעשירה בחומרים שונים, לפי הצורך והיעוד של הקרם הסופי. למשל, ליצירת קרם פילינג מוסיפים ל-50 גר' קרם בסיס 1 כף גרגירי גלעיני משמש וכ-20 טיפות תמצית לימונענע להוספת ניחוח לקרם. אגב, רכיב הלימונענע הינו מושלם כתוספת לקרם פילינג מאחר וללימון יש תכונות מבהירות ולנענע יש השפעה מקררת ומרגיעה על העור.

DSCF5076 קרם בסיס על המשקל

DSCF5079 מוסיפים גרגירי גלעיני משמש

DSCF5080 ותמצית לימונענע

DSCF5082 מערבבים

DSCF5083 והפילינג מוכן!

בהמשך, הכנו עוד מספר מוצרים כמו קרם לחות ליום, קרם לחות לילה, מסיכת חימר וגם קרם על בסיס ג'ל אלוורה. אפילו אחת המשתתפות זכתה לפינוק מיוחד מידיה של רונית נחום.

DSCF5107

ה"בעיה" היחידה עם המוצרים הללו שהם אינם מכילים חומרים משמרים (חומרים העשויים בעצמם מרכיבים רעילים), מה שאומר שחיי המדף של המוצרים הללו הינם קצרי-מועד - לכל היותר, עד 30 יום וזאת כמובן בתנאי שהמוצר נשמר בתנאים נאותים (למשל לא נחשף לשמש וחום).

לסיכום, הסדנא שהעבירה לנו רונית נחום היתה קצרה ומהנה ואף תרמה לנו לא מעט ידע בתחום. חשוב לציין, שהסדנא שעברנו מהווה חלק קטן מתוך קורס שלם, אותו מעבירה נחום במכללה - קורס שאורך 6 מפגשים (כל מפגש 3 שעות), ועלותו 1,150 ₪. פרטים נוספים על הקורס ניתן למצוא בהקלקה כאן.

מי שרוצה לקרוא עוד קצת על "הצד המכוער של הטיפוח", מוזמנת לקרוא את המאמר המיוחד שכתבה רונית נחום בנושא זה.


3 תגובות:

  1. www.beautypedia.com
    פולה ביגון בודקת כמעט כל מוצר קוסמטיקה ואיפור שיש ומסבירה על הרכב החומרים...המון אינפורמציה,כדאי לקרוא.יש לה ליין מוצרים משלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אירית,
      מכירה את האתר והוא אכן מומלץ מאד.

      מחק
  2. עם כל הכבוד, ויש כבוד, למוצרי טיפוח טבעיים שלא מכילים חומרים משמרים, מי תסכים לקנות כל חודש (במקרה הטוב) מוצרי טיפוח חדשים? זה כמו שנפסיק להשתמש בחומרים משמרים במזון ונקנה אוכל כל יומיים. נשמע טוב ויפה, אך לא פרקטי. ברגע שיימצא פתרון לבעיית העמידות, אני בהחלט אשקול את העניין.

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails