יום שבת, 6 בנובמבר 2010

מיתוסים לעונת הנשירה

dreamstime_12697021

עונות הסתיו והחורף מאופיינות בתופעת נשירת שיער מוגברת. העיסוק הרב בתופעה והעובדה, כי אחד מכל שני אנשים בישראל סובל מהתקרחות בדרגות חומרה שונות, הביאו ליצירת מיתוסים שונים ומשונים הקשורים לסיבות ולדרכי המניעה של התופעה.

באופן טבעי, אדם מאבד מדי יום כ- 50-100 שערות. במרבית המקרים, נשירת השיער נובעת משינויים הורמונאליים, הנלווים לתהליך ההתבגרות של הגוף וכן שינויי מזג האוויר - בסתיו, בדומה לשלכת העצים, השיער נושר יותר מהרגיל.

חברת "טבע" המשווקת את "פולטן פארמה" - סדרה של תכשירים לגברים ולנשים, המיועדת לטיפול בנשירה ושיער דליל ושביר, והמומחה לרפואת עור ד"ר צחי שלקוביץ' מציגים לפניכם את עשרת המיתוסים השכיחים ביותר:

פולטן פארמהערכת פולטן פארמה של "טבע" 

המיתוס: תספורת תכופה מונעת נשירה.
האמת: שערה בריאה לא תנשור, ללא תלות באורכה. ריבוי תספורות או גילוח לא ישנה את המהלך הטבעי של השערה, משום שכל שערה מכילה תאים מתים שלא מושפעים מגזירתם.

המיתוס: גילוח הראש מצמיח שיער חזק יותר.
האמת: לשיטה פופולרית זו לחיזוק השיער אין סימוכין מדעיים. בדיקות הראו שאיכות השיער הגדל לאחר הגילוח, אינה שונה כלל מזו שלפני הגילוח. ככל הנראה, מדובר באשליה, הנגרמת מההתרגלות הנדרשת למראה החדש. לזקיק השערה שטמון במעמקי הקרקפת, אין קשר למתרחש על השערות שמכילות תאים מתים, לכן הגילוח לא משפיע לכאן ולכאן על קצב הצמיחה או הנשירה של השיער והוא לא יוצר שיער בריא יותר.

המיתוס: חפיפה תכופה מגבירה נשירה.
האמת: אין קשר בין מספר החפיפות לנשירת השיער. שמפו לא חודר לזקיק השערה ולא משפיע על אורך חיי השיער, לכן תוכלו להמשיך לחפוף את השיער מדי יום. רופאי עור אף נוטים להמליץ לבעלי עור שמן או קשקשים על חפיפה יומיומית משום שזו עשויה להשפיע לטובה על בריאות הקרקפת.

המיתוס: צביעת שיער הורסת את השיער.
האמת: שיער מכיל תאים מתים שלא משפיעים על הצמיחה או על הנשירה. צבע השיער לא חודר לזקיק השערה, ולכן הוא לא הורס את השיער ולא משפיע על נשירה.

המיתוס: מייבש שיער מגביר נשירה.
האמת: חימום באוויר חם מאד אכן עלול לפגוע בזקיק השערה ולגרום לנשירת שיער. אבל ייבוש שיער למשך דקות ספורות, לא אמור להשפיע כלל על הזקיק או על נשירת השיער.

המיתוס: גברים שעירים הם בדרך כלל קירחים.
האמת: אמנם רמות גבוהות של טסטוסטרון גורמות, הן להקרחה והן לשעירות, אבל נשירת שיער תלויה במגוון גורמים גנטיים נוספים ולכן, גברים שעירים עשויים להיות בעלי שיער שופע, ולהיפך – גברים חלקים עשויים לסבול מנשירת שיער ומהתקרחות.

המיתוס: פעילות אינטלקטואלית ובעיות פסיכולוגיות עלולות לעודד התקרחות.
האמת: מיתוס זה נובע, ככל הנראה, מהימצאותו של המוח בתוך הגולגולת, קרוב מאוד לשורשי השיער. נושא זה מופיע לעתים קרובות בצורה סטריאוטיפית בסרטי קולנוע, בהם פרופסורים או אנשים לחוצים ומתוסכלים מוצגים באופן תדיר כקרחים.

המיתוס: התקרחות יכולה להיגרם מלחץ נפשי, תסכול מיני וכדומה.
האמת: למרות שלחץ נפשי אכן יכול לעודד התקרחות במידה מסוימת, קיימות דוגמאות הפוכות רבות מספור. אמונה זו מדברת גם על "מעגל קסמים", בו ההתקרחות שממנה סובלים אנשים גורמת להם ללחץ נפשי, אשר בתורו גורם להתקרחות רבה אף יותר.

המיתוס: גזעים או קבוצות אתניות מסוימים נוטים פחות להתקרחות.
האמת: גם לאמונה זו אין ביסוס מדעי, ונראה שגם היא נובעת מהצגה סטריאוטיפית של גזעים מסוימים בסרטי קולנוע ובאמצעי התקשורת.

המיתוס: חבישת כובע גורמת לנשירת שיער.
האמת: סברה זאת גורסת כי הכובע חונק את השיער ואינו נותן לו לנשום. השיער הבנוי מקרטין אינו איבר חי ואיננו זקוק לחמצן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails